Beskrivning
Nr 93
Praktverk, olja på duk, ram från tiden, i bruksskick, visst avskav på ram.
Bild: 92 x 80cm och höjd 111cm och bredd 100cm inkl ram
Signerad nedre högra hörn Sven Joann och atergo: Sven Joann – Barrskog i högsommarljus, Lekaryd 1953
Sven Joann (1908 – 1985)
1925 skrev Svens far till konstnären Carl Wilhelmson, vilken hälsade den 17 årige adepten välkommen, som den yngste eleven i sin målarskola i Stockholm. Under studieåren var livet enkelt och påvert för den blivande konstnären. Under studietiden vid Stockholms konsthögskola utvecklades Sven Joanns måleri även under ledning av fler etablerade konstnärer såsom Emil Johanson-Thor, Axel Sallberg, Olle Hjortzberg, Otte Sköld, Wilhelm Smith och Albert Engström. Av Wilhelmson fick Joann en gedigen grund, där den sakliga teckningen med strikta detaljer var en ledstjärna. Med Smith lärde han ett friare förhållningssätt till måleriet där färgkoloriten och en mjukhet i penselföringen stod i första rummet. Båda dessa läromästare kom att prägla Joanns konstnärskap på ett påtagligt sätt, vilket han själv har framhållit. 1932 var han mogen för sin första separatutställning, som ägde rum i Svartbrödraklostret i Lund. Första utställningen på Smålands museum äger rum 1937 tillsammans med kollegerna och vännerna Carl Andersson och Carl Ryd. Då hade Joann slagit ner sina bopålar i Lekaryd och han kom att förbli Alvestatrakten trogen hela livet. 1938 följer en separatutställning i Stockholm och under årens lopp kommer det att bli åtskilliga utställningar på olika platser i Sverige. Hugo Alfvéns musik var något Sven ofta lyssnade till. Musikstyckena har en klar anknytning till svensk folkton. Kanske var det en av orsakerna till att Joann drogs till Alfvéns musik, eftersom Sven själv hade en konstnärlig plattform i den svenska naturen och folksjälen, en inriktning som präglades genom hans tidigaste lärare. 1932 gick den första utlandsresan till Florens och Rom. Resorna blev många och över hela Europa. Joann fångade de olika ländernas miljöer, deras ljus och stämningar. Italien var det mest besökta resmålet. De flesta motiven hämtade dock Sven Joann från Öland, Gotland, Österlen och framförallt från Småland. Under de sista åren skildrade han den närmaste omgivningen i Gemla med en ständigt utvecklad säkerhet och kolorit. I Italien möter Joann konstnärinnan Gunvor Kamke och 1970 vigs de på Capitolium i Rom.
Sven Joann avled 1985 och samma år skänktes ett stort antal konstverk till Smålands museum, framförallt alster av Sven Joann, men även hela Joanns konstsamling av andra konstnärer. 1990 donerade Gunvor Kamke ytterligare konstverk samt en stor summa pengar och grundade stiftelsen ”Gunvor Kamkes och Sven Joanns Minnesfond”, vars ändamål är att dela ut stipendier till välförtjänta konstnärer eller författare med anknytning till Kronobergs län.
Källa: svenjoann.se